Madaraka day - långhelg

Ja vad ska man skriva. Ingen motivation till skolan för fem öre, likaså för bloggen. Vi har precis haft långhelg då det var public holiday igår, så måndagen blev därmed en klämdag. Helgen började med att jag och Amanda var på Adams Arcade för att fika och sedan gå till Toi Market för att kolla i converseståndet. Ett par inhandlades för min del.

Fredagskvällen började med att jag och Claes blev eskorterade av vakterna till Impala Bar där vi satt och tjötade i några timmar, för att sedan komma hem till alla som hade förfestat i rummen eller på någon restaurang. Denna kväll inkluderade ganska stort pådrag av alla, till skillnad från de senaste månaderna då det endast har varit ett fåtal som gått ut på helgerna. Pådraget orsakades av eventet Goodbye Sweden på Double Inn, så jag och Claes åkte dit med en stor del av eleverna, för att för en gångs skull få festa till halv två. Kvällen blev väldigt lyckad och jag stod nog mer på dansgolvet den kvällen än vad jag innan gjort sammanlagt under hela året.

Lördagen spenderades till stor del vid poolen då solen gjorde sig synlig många timmar, likaså på söndagen. Då hade vi även "fekke nation", skolans stora högtalare togs alltså fram och folk gjorde tappra försök till att få hejdundrandes musik. Vi låg i alla falll vid poolen många timmar och jag, Amanda, Jenny och Anna hade även lite "sitta-på-någons-axlar-och-brottas-tävling", kul! Efter det åkte jag, Carl Larsson, Amanda och Anja till masai marknaden vid Yaya där vi inhandlade lite "måsten".

På söndagskvällen drog jag och Amanda själva officiellt ut till Yaya för att käka, men i själva verket drog vi till Nairobis tattigaste, av oss besökta, bar. Vodka shot för 7 svenska och en öl för 12 svenska. En drös av svarta män som kommer fram och ber om en drink och i behov av lite sällskap, men det är det värt. Vi blev kompisar med DJ:n som spelade Aqua för oss i en masse.

På måndagen tog jag för första gången under året (om jag minns rätt?) mig utanför bubblan helt själv. Jag tog på mig långbyxor, linne och kofta för att gå 2 kilometer till Yaya centre. Där gjorde jag lite saker för att sedan gå till Hongs där jag satt och sörplade på en passionjucie (favoriten, alla lägen, alla ställen) medan jag läste BBC Focus on Africa. Njöt av ensamheten och hoppade sedan på en citi hoppa en bit in på vägen hem. 

Under tisdagen var det molnigt så jag gick i sällskap med Felix, Rickard och Gustaf till Java där vi gav det meningslösa studerandet ett försök. Gick sådär. På kvällen kollade jag och Felix på Seven years in Tibet och idag var det jag och Rickard som åkte till Java på kvällen för att plugga. Lite komiskt när jag och Rickard gick från min korridor ikväll och han ironiskt påpekade att "vad bra att du och jag umgås så mycket nuförtiden Agnes." Givetvis borde vi ta vara på att umgås med de som man kommer ha lite svårigheter med att träffa efter detta år, pga geografiska orsaker, men men, man umgås ju ändå med de som man trivs bäst med! För tillfället känner åtminstone jag mig realtivt mätt på många människor, tråkigt nog...

Idag har vi varit i Kenya i 286 dagar. 10 dagar kvar. Då talar jag om mig, Felix, Rickard och Anna.

Imorgon ska pengar pungas ut. Årsboken ska betalas, 150SEK, studentmiddagen ska betalas, 280SEK, en fraktlåda ska betalas, ca 950SEK. ÄLSKAR PENGARNAS BETYDELSE SÅ OBESKRIVLIGT. värdelöst.

Kommentarer
Postat av: Mamma

Var nu detta det sista blogginlägget från internatet?? Känns nästan vemodigt att rapporteringarna från Toy market, Java, Yaya etc etc....ska försvinna. Men snart så får jag ju "live-rapporter" så det är ok :) :)

2010-06-03 @ 18:49:50
Postat av: Charlotte

Ja, det är nästan så att man har börjat vänja sig för mycket vid att läsa meddelanden från Afrika nu. Fast du är så klart varmt välkommen hem till Sverige igen! Du får väl börja blogga från Tiundagatan!

2010-06-03 @ 20:29:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0