16 maj

Har haft en väldigt trevlig helg trots omständigheterna (vilket är att jag, likt många andra har i detta läga nu tröttnat, mer än en aning på hela detta). I fredags var jag och många andra på european film festival på Alliance Francaise i staden och såg the lives of others, en oerhört bra film som handlade om ett par i Östtyskland under Stasitiden som blev avlyssnade (pappa, se den!). Väl hemma fördrev jag och Amanda ett flertal timmar framför datorn genom att kolla på massa bloggar.

På lördag tvättade jag och Amanda som tog en sådär 3-4h då det självklart blev strömavbrott, som alla andra dagar nu för tiden - då det regnar varje dag, så det var bara att tvätta om. Inte så kul när man ska ta ut tvätt och det är fyllt med vatten i hela maskinen. Lite samma känsla som när vi skulle kolla på Agenda på svt world i veckan, då det hade regnat hela kvällen var det så hackigt så det var omöjligt att se. Känns att man bor i ett lite mindre utvecklat land när TV:n inte fungerar eller tvättmaskinerna av lite regn, visserligen är det inte så lite regn. Men ändå.

Hur som helst, jag och Amanda drog på eftermiddagen ner till Ohuru Park (freedom park) i downtown under dagen där vi trampade trampbåt i en liten damm för att sedan se Luna park på andra sidan parken, så där åkte vi slänggunga och fick ansiktssmålning. På kvällen drog vi två ut till Habesha i sällskap med Anja, Anna, Freddie och Jenny. Jag drack ett glas Ethipoian Honey Wine som smakade jäst, jättesalt men samtidigt väldigt sött. Väldigt osmakligt.

Idag åkte jag, Kicki, Carl Larsson, Anna, Freddie och Jenny till en kyrka med vakten Christopher. Jag och Kicki har talat med Chritopher i flera månader nu om hur gärna vi skulle vilja besöka en kyrka, så han fick ledigt en dag (!) och tog oss då till en kyrka. Vi träffade honom i Kangaroo (?) så gick vi med han och hans kusin Felix till stället, uppför en stentrappa till ett litet utrymme, kanske 10*12m med plåttak och plåtväggar. När vi klev uppför trappan hörde vi massa ljud och det visade sig vara några som sjöng framme vid altaret och alla i församlingen vickade på deras höfter och klappade händerna. The service tog ungefär två timmar och därefter bad pastorerna oss att stanna på en läsk, då pratade vi om vår syn på religion och jämförde med deras. Carl försökte förklara att vi i Sverige lär oss, till skillnad från kenyanerna om evolutionen i skolan. Det var hur som helst intressant att se, kul att det var en gospel kyrka, som jag och Kicki så gärna bad Christopher om att få komma till.

Idag har jag skrivit en text till årsboken om vår resa runt Victoriasjön, sitter nu och väntar på Gustaf så vi ska kunna förbereda morgondagens idrottslektion tillsammans.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0