Mzungo

Mzungo

 

Idag var en dag som pekade tydligt på att skillnaden I hudfärg fortfarande spelar en stor roll här I landet. Under matatufärden till Mogotio i morse påpekade Nazia som jobbar med oss denna vecka att en kille två rader framför oss tog kort på mig och Manon med sin mobiltelefon. Jag höll upp min sjal framför ansiktet och han verkade fatta vinken, han tog några kort ut genom fönstret, antagligen i ett försök att få oss att tro att han inte tog kort på oss. Han klev av några minuter senare och så var det inte mer med det.

 

Mitt på dagen gick jag och Manon till en liten butik där vi brukar kopiera utskrifter, just när vi klev in kom en man efter oss in i butiken och började prata med oss. Han var märkbart full och stank alkohol, samtidigt som vi bad om att få totalt 70 olika kopior, så jag insåg att vi skulle behöva stå ut med honom ett tag. Han babblade på om att han anade att vi jobbade för Dandelion och han visste att organisationen köpt mark i närheten av Kabarak. Han berättade att han hade jobbat för en som oss, en vit, i sex år, så det var ingen stor deal för honom att prata med oss. Vilket det ju uppenbarligen var. Han blev närgången och la armen om mig upprepade gånger, så jag till slut fick ryta ifrån. Han berättade att hans fru var en doktor, men rättade sig sedan och sa att hon var en sjuksköterska, och sa att han ville att vi skulle anställa henne. När jag berättade att det inte var upp till oss skrattade han bara. ”I'm black and you're white, you've got the power”, sa han. Vi försökte förklara att det inte fungerar så och att det bara är en färg.

 

Jag bad kvinnan bakom disken att skriva ett kvitto under tiden kopiatorn jobbade, för att skynda på det hela. Hon märkte att vi var trötta på honom och försvarade honom genom att säga ”he's not a bad man”, ”well he's disturbing us, so please write that receipt so we can leave”. Hon frågade om hon kunde lägga till kostnaden för kuvertet hon lagt kopiorna i, ”no, we don't need an envelope” sa jag tröttsamt. Vi lämnade mannen och butiken och gick tillbaka till vårt lilla kontor.

 

Väl där var två av barnen som bor i samma byggnad som kontoret ligger i, pigga på att leka med mzungos. De sprang in och ut ur kontoret och skrattade högljutt varje gång de ”såg oss på nytt”, än mer när de efter några rundor sprang fram hela vägen till oss och touchade våra knän. Och oj vad de skrattade när vi sträckte oss efter dem. Ibland är det mer underhållande att behandlas efter sin hudfärg än andra gånger. 

 

 
 

 

Bilderna är ifrån när jag och Erik besökte samma butik för några veckor sedan. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0