En vagina, fiskkrokar och HIV-test

Idag besökte vi företaget Gone fishing som har ett kontrakt med Dandelion som löper över ett halvår och innebär att organisationen ska komma och hålla i trainings inom olika ämnen. Idag var första tillfället och ämnet var HIV. Arbetarna vi träffade antingen tillverkade eller paketerade krokar och deras lön är provisionsbaserad så de arbetade samtidigt som Wendo mfl pratade inför och med dem. Wendo och Shamim från Dandelion besvarade frågor tillsammans med Kefa som själv är HIV-drabbad och Grace, de spelade även upp en sketch och pratade om olika rykten och sanningar om HIV och aids.

 

Vi slog även upp ett tält där en sjuksköterska testade de som ville för HIV och delade ut kondomer. En ytterligare sjuksköterska testade kvinnor för livmoderhalscancer och redogjorde för olika preventivmedel. Livmoderhalscancer är tydligen mer vanligt att drabbas av om man har HIV. Wendo uppmanade mig och den franska volontären Manon att delta i båda dessa services. Manon såg bla när en kvinna fick en p-stav insatt i armen och vi både testade arbetare för HIV. Det var med en stor lättnad varje gång teststickan enbart visade ett streck och personen fick beskedet att den var HIV-negativ. Alla vi testade var negativa, till allas lättnad. Jag hade nog försökt sjunka under jorden om personen jag var med i tältet fick beskedet att denna var HIV-positiv.

 

 

 

När jag satt med hos sjuksköterskan som testade för livmoderhalscancer fick jag för första gången se en vagina från that point of view. Jag hade lite svårt att förstå fackengelskan och alla termer kring hur testningen faktiskt gick till, men tydligen kunde vi se utifrån färgerna och fläckarna som uppstod efter lite topsande med olika vätskor, att kvinnan inte hade livmoderhalscancer, men däremot ett virus, vilket hon blev ombedd att besöka en klinik för.

 

Dagen var väldigt intressant och det var väldigt kul att se hur arbetarna var engagerade i ämnet, de ställde frågor och diskuterade, tog kondomer och det var en allmänt skön atmosfär. Visst kan ämnet HIV tyckas vara simpelt – ha inte oskyddat sex så är du fine. Men när frågor som ”kan jag använda två kondomer på samma gång?” och ”kan man använda samma kondom två gånger?” ställs så inser man verkligen vikten av att prata om ämnet.

 

Jag trodde sen tidigare att om två HIV-drabbade personer hade sex med varandra så påverkade inte det deras välmående. Men tydligen är viruset så olika hos alla att man blir ”mer” sjuk av att bli smittad med en annans HIV-virus., trots att man redan är sjuk... Så jo, visst är det viktigt att vi fortsätter prata om ämnet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0