Fattigdom och korruption

Idag gick jag förbi en tiggande 4-årig med en 2-åring på ryggen. Det var inte förrän jag kom hem som jag insåg att jag passerade barnen utan någon som helst tanke att skänka dem pengar. Det är så pass vanligt att stöta på människor, såväl vuxna som barn som tigger att det inte är någonting jag reagerar på. Oavsett hur trasiga kläderna är, hur tunna kvinnorna är eller om barnen har en limflaska under näsan i ett försök att dämpa hungern.

 

I fredags var vi en bit ut på vischan för att erbjuda gratis hälsovård under något vi kallar ”Free Clinic”, väl där mötte vi,bland andra, två typer av människor som man så ofta möter här. En full man och nyfikna barn. Mannen dansade i flera timmar till vår musik och betedde sig relativt harmlöst – en ”happy drunk” som en vän kallade honom. Många av barnen sprang runt i trasiga och smutsiga kläder, en del bar skor. Vissa av kvinnorna, enligt min egna överläggning var ca 97% av besökarna kvinnor eller barn, gick från 9 på morgonen för att komma fram 4 timmar senare, för att sedan gå tillbaka efter att de erbjudits gratis hälsovård och mediciner. Det är egentligen så här i efterhand jag inser hur mycket den dagen betyder för många och hur många intryck jag fick med mig från samma dag.

 

Det är väldigt vanligt att familjer ute på landsbygden har många barn, trots att varje barn bidrar till stora utgifter, vilket många familjer egentligen inte har råd med. Anledningen till detta kan för vissa vara att man anses ”välställd” om man har många barn, men en ytterligare anledning till detta är att få män tillåter sina hustrur att använda preventivmedel, vare sig kondom eller implantat/piller. Utifrån vad jag har förstått är anledningen till detta ”traditioner” och rykten, många tror att användningen av preventivmedel gör det omöjligt att få barn när det väl är dags. Detta resulterar givetvis i många barn, förlorad arbetstid och stora utgifter. Faktorer som påverkar familjens välmående markant.

 

Det är inte ovanligt att tjejer slutar motsvarande högstadiet på grund av att de blir gravida, inte sällan med en äldre man i byn som redan har familj. Dessa män utnyttjar alltså dessa unga tjejer, många av dessa tjejer får sluta skolan för att ta hand om barnet och återvänder aldrig till skolan. Och vi vet alla vilken betydelse skolan har för att ta sig ut ur fattigdomen. Dandelion känner till ett antal av dessa fall som tagits till domstol, och mannen lyckas alltid vinna. Trots att det är olagligt för en vuxen att ha sex med en underårig.

 

Och korruptionen, jisses. Var och varannan dag åker jag matatu genom poliskontroller som varenda chaufför mutar sig igenom. Men det hela försiggår väldigt casual, ingen biggie. När jag och Erik var i Kisumu en helg och pratade med en tuk-tukförare om att han skulle köra hem oss under kvällen uppmanade han oss att ta en taxi istället. Anledningen till det var att längs med vägen till vårt hotell är det poliskontroll varje kväll och poliserna jävlas tydligen särskilt med tuk-tuks.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0