Första mötet

Inför den sista av tre flighter var jag rätt trött och trodde först jag skulle få en rad av tre flygstolar för mig själv. Men i sista stund kommer en kille fram och hoppar in och presenterar sig som Kiptui och är allmänt trevlig. Jag måste medge att jag nästan blev lite besviken, nu behövde jag ju vara trevlig de kommande 6 timmarna. Men det visade sig att han kom från byn Mogotio bredvid byn Kampi Ya Moto, i vilken jag ska spendera de kommande nio veckorna. Nu när jag väl är på plats har det dessutom visat sig att organisationens kontor ligger i just byn Mogotio. Kiptui har genom ett stipendium pluggat ingenjör i Indien de senaste fyra åren och skulle nu hem för att söka jobb.

 

Väl framme var Tim som skulle hämta mig sen så jag satt utanför och kollade på alla de människor som stod och väntade på släktingar, kollegor och allt vad det var. Ett stort gäng på ca 20 personer gick undan och sjöng, de sjöng ljudligt och var märkbart glada. De gick över till andra sidan gatan där de tog en massa bilder i olika uppställningar. Jag ser denna Kiptui i folksamlingen och ser hur han dricker ur någon form av traditionsenlig behållare när flera personer står runt honom och sjunger.

 

Lite senare går jag över till den sidan av gatan. Han kommer fram och frågar om min skjuts, han berättar att de om nån timme ska bege sig till Mogotio och undrar om jag vill åka med dem, men jag envisas med att min skjuts kommer komma. Jag undrar om detta firande är på grund av att han har kommit hem varpå han svarar ”yes, 4 years is a long time!”.

 

Jo, tänkte jag och la ihop ett och ett. Han har alltså inte kommit hem under dessa 4 år och träffar för första gången hans minsta släktingar som cirkulerar runt honom. Och där stod jag och väntade på en privat taxi för en 4h resa, om jag kände mig bortskämd.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0